måndag 28 januari 2013

Två böcker jag vill läsa snarast

Två böcker jag har spanat in och har hamnat högt uppe på min läsa-lista är två böcker av två svenska författare. Men det kommer nog dröja några veckor innan jag hugger in dom på dom här, har massor med roliga böcker som lockar mer tyvärr! Men om någon månad så!


Sofia Nordins bok En sekund i taget. Jag har inte läst något från Sofia tidigare men jag har hennes Det händer nu i bokhyllan. Det här är en dystopi och, jag är väldigt nyfiken på boken.

Beskrivning från Raben&Sjögren. Hon lämnar lägenheten, vet inte om det finns några fler människor kvar i världen eller om hon är helt ensam kvar. På gatorna ligger det döda människor överallt, det är alldeles tyst. Hon cyklar till skolan, går till förrådet med friluftssaker, packar ner så mycket hon kan. Men vart ska hon ta vägen? Hon kommer på att skolan har en undervisningsgård med djur en bit utanför stan, dit beger hon sig. Och där bygger hon långsamt upp en tillvaro: hon lär sig elda i spisen, mjölka korna, och efter ett tag känns plötsligt allting ganska som vanligt. Även om skuldkänslorna över att ha lämnat sin familj, över att vara ensam kvar, är ständigt närvarande. Det går inte att tänka på. Det går inte heller att inte tänka på. Och hur ser framtiden ut, den långa raden av ensamma dagar? Det blir inte riktigt så illa som Hedvig först trott, en dag kommer en tjej till gården. Hon trodde också hon var ensam kvar. Tillsammans försöker de skapa en tillvaro mitt i den stora ovissheten. Ska det vara så här resten av livet?


Johannas böcker är något bland det alldeles extra. Hon är en bland mina svenska favoritförfattare. Jag har läst två böcker utav henne, och dom båda två var helt fantastiska. Den här känns lite som en vuxenbok och det kommer bli spännande att läsa! För dom två böckerna jag har läst har varit ungdomsböcker.                                                            Mentalvårdaren Sami filmar Bernices predikningar och lägger ut dem på Youtube. Han säger att ryktet om henne sprids som en löpeld över världen. Bernice ser honom som sin lärjunge och blundar för att han ibland råkar röra vid henne på olämpliga ställen. När de rymmer tillsammans från sjukhuset blir deras relation alltmer destruktiv, och frågan är hur Bernice någonsin ska kunna hitta tillbaka till sig själv och sin familj.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar