onsdag 9 januari 2013

Recension: Vinter vid Willow Lake

Den här boken har funnits i min bokhylla oläst i över ett år om inte mer. Men äntligen tog jag tummen ur röven och läste den, oj vilken bok!

Sophie Bellamy är diplomat och advokat i den internationella domstolen i Holland. Hon är smart, snygg, och en bra advokat men hur är hon som mamma? Hennes två barn bor hos sin pappa Greg Bellamy och hans nya fru Nina i Avalon, som är en liten småstad i USA. Efter en incident på jobbet flyr Sophie Holland och hamnar i Avalon där hon bestämmer sig för att börja på nytt.

Den  här boken fick mig att tappa andan flera gånger under läsningens gång. Slutet var så olikt det jag hade förväntat mig men sånt är ju alltid trevligt. Jag gillade slutet mest i hela boken tror jag, kan även tillägga att ja, det kom några tårar. Jag älskar när slutet i en bok verkligen knockar en och man blir alldeles tagen. I början av boken kom det en chock som jag inte hade väntat mig. Asbra.

Något som jag tycker är viktigt när jag ska fastna för en bok så måste det finnas bra karaktärer, Susan bjöd på många bra och minnesvärd karaktärer. Jag fullkomligt föll pladask för Noah, hur kunde Sophie ens tvivla lite på honom? Även om han kändes lite för perfekt så kunde jag inte låta bli att älska honom. Och tanken på hur mogen han var vid den åldern får mig att hoppas att det finns bra män därute! Det fanns många karaktärer som jag gillade mycket och alla hade sina egna personlighet och jobb, vilket gör det att blir lättare att komma ihåg dom.

Susan Wiggs har skrivit tre andra böcker som tillhör den här boken, det är samma karaktärer och stad men från olika perspektiv. Detta upptäckte jag i mitten av den här boken och hade jag läst dom i rätt ordning så tror jag inte att jag hade uppskattat, och tyckt Sophie lika mycket. Om jag tänker läsa dom andra böckerna? Nja, det får vi se med tiden. Det var ett underbart språk i boken och allt flöt på, boken blev aldrig tråkig, men det kan också ha att göra med att jag älskar Chick-lit böcker alldeles för mycket.

Helt klart läsvärd bok, den bjöd på skratt, tårar och i grund och botten så var det en fin kärlekshistoria. Susan Wiggs blandade in allt jag vill ha i en bra chick-lit bok!

Titel: Vinter vid Willow Lake
Författare: Susan Wiggs