onsdag 23 januari 2013

Recension: Döda flickors dans - Rachel Caine

Claire Danvers och hennes vänner i Glashuset har överlevt sin första strid mot vampyrerna, men nya orosmoln hopar sig redan vid horisonten och ingen går längre säker - vare sig människa eller vampyr. Ett blodigt och våldsamt hämndtåg genom staden får snart konsekvenser för alla - inte minst vännerna i Glashuset. När situationen blir desperat tvingas Claire göra allt för att hålla sig själv och sina vänner vid liv - till och med söka hjälp hos Morganvilles mörkaste makter.

Det var härligt att komma tillbaka till Clarie och gänget. Den första boken var helt okej och den här lika så. Som alltid med serier så får jag alltid en klarare bild över karaktärerna och deras relationer i bok 2. I Döda flickors dans har Shane och Clarie utvecklas sin relation, samt Eve och Michael. Alltså, Shane är ju bara för underbar!

Men som vanligt med vampyr böcker så kan jag inte låta bli att jämföra dom med Twilight. När Michael blev vampyr så kändes det liksom, ja, precis som Twilight.Det är så synd att Twilight har förstört min bild av vampyrsamhället just nu.Något jag inte gillar med boken är hur motorcyklister framställs som knuttar och "män som tjafsar" på flickor. Monica är den onda och elaka tjejen  som finns i alla böcker och filmer, med sina två vänner bakom sig. Tänker direkt på Mean Girls. Och så Eve och Michael, den krångliga och svåra kärleken.

Hade jag varit 3 år yngre så hade jag nog älskat den här serien, men det är något som saknas. Men det var underhållning, och jag kommer nog i stora drag att fortsätta att läsa vidare i serien. Döda flickors dans slutade spännande och hela boken var i stort sett väldigt spännande. Jag kommer absolut att fortsätta läsa serien!

Titel: Döda flickors dans
Författare: Rachel Caine
Antal sidor: 319 sidor