tisdag 3 februari 2015

Recension: Bloggdrottningen - Therese Loreskär

Jag har läst ut Bloggdrottningen utav Therese Loreskär som är utgiven utav Idus förlag.

Boken handlar om Karin som är 38 år gammal och driver Sveriges största hälsoblogg. Men det finns bara ett stort och allvarligt problem med att driva Sveriges största hälsoblogg och är ensam på toppen när det gäller hälsobloggar, tänk er Blondinabellaaktig. Kajas blogg är uppbyggd på en stor lögn som skulle kunna göra så att hela hennes karriär rasar, det är nämligen så att bloggen är en bluff, egentligen så tränar hon inget utan bara har en bra matomsättning som gör att hon ser extra fit ut, trots att hon äter allt annat än nyttigt.

När en journalist börja komma henne på spåren så blir det en kamp mot tiden för Kajsa, kommer journalisten att få reda på allt och hinner Kajsa rädda både sig själv och sin familj? En kändistränare från Hollywood kommer närvara vid den största hälsomässan i Stockholm och eftersom Kajsas mun har ett eget liv så tror alla människor att Kajsa och den här kändistränaren James Core är bästa kompisar och brukar träna tillsammans. Ingen enkel nöt att knäcka helt enkelt för Kajsa. Dessutom så börjar äktenskapet med mannen att gå på tomgång och barnen blir lidande.

Jag gillade den här boken, tycker att Therese skildrar den svenska bloggvärlden på ett roligt och bra sätt! Therese är säker på sin gestaltning och som sagt, pricksäker om den svenska bloggscenen.

Kajsa känns som en miniversion av Bridget Jones, sådär riktig pinsam och man undra hur tusan hon kunde ställa till det för sig. Ibland så gapskrattade jag högt och pojkvännen tittade snett på mig, i alla fall så bjuder den här boken på mycket skratt och det roligaste var att Kajsa fick med sin väninna på att ta bloggbilder och ljuga ihop historier, hysteriskt roligt att läsa om när de är inne på olika gym i Stockholm och smyger in och tar bloggbilder för att sedan kuta därifrån när personalen upptäcker dem. Vilken superkompis!

Det enda som var nackdelen med boken var att ibland kändes den inte alls trovärdig och det var många lösa knutar som aldrig bindes ihop. Vissa händelser kändes som sagt inte trovärdiga även om de var roliga att läsa, vilket jag tycker var lite synd för jag gillade boken.

I sin helhet så tycker jag boken är läsvärd för dig som gillar roliga böcker, den är ganska lättläst så det tar ingen lång stund att läsa ut den. Jag kommer nog fortsätta läsa del 2, jag har den redan hemma så vi får se när det blir. Men läs den, för den är läsvärd! =)