torsdag 8 januari 2015

Böcker om odling

Nu i sommar kommer jag att fixa ihop ett trädgårdsland hemma hos min pappa, men jag kommer också att odla småsaker på balkongen i min lägenhet såsom tomater, blommor, kryddor. Jag suger in alla lärdomar som jag kan tänkas få användning utav på nätet, men jag är ju lite old school utav mig så därför tänker jag lusläsa böcker om odling. Jag lusläser också UnderbaraClaras blogg om odling men hon har ju ett litet större odlingsland än vad jag hade tänkt mig, en annan blogg som jag också läser är Excentriska jenny, som råkar vara min pojkväns kusin. I den bloggen bjuds det också på massor med odling och annat med härligheter. 

Jag hade tänkt mig att 2015 blir det året som jag blir lite hälsosammare, miljövänligare, och ska försöka handla mer ekologiskt! Men fasen vad dyrt det blir i längden att handla ekologiskt, jag är bara en student så jag handlar ju med en extremt liten plånbok så när jag handlar tänker jag alltid på vad som är billigast, det är svin tråkigt men what to do?! Men jag tänker att jag ska försöka odla grönsaker, ta vara på bär under sommaren och frysa in, plocka svamp, inte bara kantareller, och också frysa in och använda i maträtter och så tänker jag också försöka och inte handla på mycket nyproducerade kläder. Jag har varit duktigt förut och handlat mycket second hand men jag tänker handla ännu mer där, förutom underkläder förstås, och badkläder... 

Men tillbaka om odling, jag ser verkligen fram emot att få sätta i gång med det här lilla projektet. När jag var mindre typ runt 10 års åldern snickrade pappa ihop ett växthus till mig som jag skötte om alldeles själv, så jag vet att jag kan och att jag blir så harmonisk när jag får pilla med växter och naturen. 

Jag tänker gå till olika second hand butiker och försöka hitta några böcker som innehåller odling, second hand och loppisar är rena guldgruvan för facklitteratur. Men jag tänker också gå till bibblan och låna hem ett gäng. Här nedanför är några böcker som jag verkligen kommer att låna hem!

 Är det någon bok som DU absolut tycker att jag ska läsa om odling så hojta till, och alla tips om odling och växter är mer än varmt välkomna. Planering är ju halva grejen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar