onsdag 13 februari 2013

Recension: City of bones - Cassandra Clare


Jag läste den här boken i och med vi skulle läsa en engelsk bok i skolan. Valet var ganska så enkelt då jag själv inte äger så många engelska böcker. Och City Of bones kommer ju ändå ut på bio det här året och jag har tänkt läsa CoB hur länge som helst. Jag har boken här hemma i bokhyllan och har haft den där i snart ett år, men har velat vänta och liksom "spara" den. Men nu så äntligen är den utläst!

Jag tycker att världen som Cassandra har byggt upp är helt fantastisk. Det finns nästan alla element jag gillar, varulvar, vampyrer, mörka hemligheter, kärlek, vänskap, magi osv. Cassandra har lagt ner mycket tid bakom historien och det märks, för många lösa trådar knöts samman i slutet.

Clary, ja. Jag gillar henne inte. Fråga mig inte varför, men hon känns som en blandning mellan Katniss och Hermoine. Det är två super härliga och har egna personligheter och så kommer Clary, och är typ ingenting? Hon verkade inte heller reagera över vissa saker och jag skulle gärna ha sett att hon blev lite förbannad eller arg. Men det är nog bara jag som vill ha full kontroll över saker och ting. Jace, jag trodde folk överdrev väldigt mycket när dom beskrev Jace Wayland, att han var så rolig, så sarkastisk men på ett bra sätt osv. Ja, han var underbar. Mer än underbar, min favoritkaraktär i hela boken.

Slutet var helt fantastiskt bra, helt briljant och oväntat. Jag fick slutet spoilat för mig men det var ändå oväntat och helt briljant. Boken var också hela tiden spännande, det hände alltid nya saker och dom åkte till olika platser osv.

Ja, boken var bra, men levde inte riktigt upp till mina skyhöga förväntningar som jag hade. Jag gillade världen som Cassandra har byggt upp, den känns ganska realistisk och trovärdig. Även om boken inte levde upp till mina förväntningar så kommer jag fortsätta läsa serien, och herregud vad jag ser framemot filmen!

Titel: City of Bones
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 485 sidor

Den här boken ingick i min läsutmaning-lista 2013. Läs mer HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar