lördag 8 mars 2014

8 mars

Idag är det ju internationella kvinnodagen vilket jag tycker är något som ska uppmärksammas överallt. Och samtidigt tacka för de kvinnor som kämpade för min rättighet långt innan jag var född! De fixade så att jag kan rösta i år, jobba med vad jag vill, kunna göra en abort osv. Hur grymt är inte det?

 Men nu är det MIN tur att kämpa för mina framtida döttrars rättigheter:
 att de ska kunna göra samma jobb som en man och tjäna precis lika mycket
 eller att de inte ska vara rädd för att gå själv ute när det är mörkt inte ska vara någon vardagskänsla
 eller att de ska kunna anmäla en våldtäkt utan att få frågan "om du verkligen sa nej" eller "vad hade du på dig?"
eller att de ALDRIG ska känna att de måste följa samhällets norm när det gäller tjejer

Jag tänker på hur Blondinbella smutsade ner feminismen, utan feminismen hade hon aldrig haft flera miljoner på kontot eller att kunna äta på lyxrestauranger 3 gånger i veckan eller ens kunna göra ett eget sminkmärke. Men vi får vara tacksamma för de bloggare som uppmärksammar feminismen och tycker att den äger. Som niotillfem, Flora, Amanda Jonsson, Bokstaden, Lisa Bjärbo.

Jag tänker tipsa om mina bästa kvinnliga författare som har skrivit böcker som ligger mig varmt om hjärtat. 

- Marian Keyes

- J.K Rowling

- Veronica Roth

- Jane Austen


- Dorothy Koomson

- Astrid Lindgren 
Är det inte otroligt att det är KVINNOR som har skrivit dessa böcker som har älskats hos så många?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar