fredag 28 februari 2014

Sammanfattning: The Walking Dead säsong 1 + 2

Kan innehålla spoilers för er som inte har kollat på twd säsong 1 +2


Oj, vet inte vad som hände men jag har på två veckor kollat igenom första delen av Twisted och så har jag kollat på The walking dead både säsong 1 och 2. Effektiv eller om det beror på för lite skolarbete? Är i alla fall halvvägs in på säsong 3 och serien är mycket bättre än de två tidigare säsongerna kan jag konstatera redan nu..

Sheriffen Rick Grimes blir skjuten i bröstet under tjänst och hamnar i koma på sjukhus. Han vaknar upp ensam på sjukhuset och har ingen vetskap om att världen har drabbats av zombie-epidimi. Han tar sig hem till sitt hus där han hoppas på att träffa sin fru och sin son, när han kommer till huset är det tomt, de är inte döda utan har bara packat i all hast och gett sig av. Rick bestämmer sig för att hitta dem och ger sig ut i världen där det pågår ett krig mot the walkers.

Det jag gillar med de två första säsongerna är att serien är så fruktansvärd välgjord, alla zombiernas eller the walkers som de säger i serien är riktigt skrämmande och läskiga - precis som zombies ska vara! Det märks att de har haft en stor budget och lagt ner tid på allt så det ska kännas trovärdigt. Här har de inte gjort om zombiesarna som de gjorde med vampyrerna i Twilight. I the walking dead får de vara blodtörstiga och läskiga, de har inte förfinat dem eller så att man inte ska känna empati för dem. Men jag tyckte nog allt att det kunde gå lite långt mellan man fick se zombies, ibland kunde det gå 2-3 avsnitt innan man fick se någon. Jag skulle ha vilja att det skulle ha smuigt runt lite zombies i bakgrunden eller liknande.

Det var en intressant tanke Hershel och hans familj hade om zombies, att de bara var annorlunda eller sjuka. Men att de hade zombies i ladan var ju bara helt sjukt och läskigt, speciellt när de matade dem med höns. Men jag gillade när gruppen kom till Hershel och hans familj, dock så tycker jag faktiskt att de får skylla sig själva när flocken med zombies kom, de hade varken någon som höll vakt eller något skydd runt gården, det är väll det första man tänker på tycker jag!

Jag fastnade väldigt mycket för karaktärerna, speciellt för Rick, Andrea, Glenn, Maggie, Daryl, Dale, och Carl. Men något man får räkna med när det gäller the walking dead är att man inte får fästa sig vid någon karaktär eftersom de kan dö ganska lät. Både Shane och Dale dog ju olyckligt, även om jag inte gillade Shane så rörde han runt om i grytan och skapade lite drama. Däremot Dales död var verkligen Carls fel, hade inte Carl låtit den där vampyren fått vara ifred eller dödat den hade inte en utav mina favorit karaktärer ha dött.

Ni som inte har sett den här serien borde verkligen göra det. Den är kanonbra och väldigt spännande, men samtidigt innehåller den humor, kärlek, vänskap, familj osv. Den har blivit en utav mina favorit serier :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar