tisdag 21 januari 2014

Recension: Födelsedagskalaset - Sara Griberg & Jytte Hviid

Kajsa ska snart fylla år och hon börjar planera för sitt   födelsedagskalas.                                                                                                                                                   Hennes kalas brukar vara ett riktigt kalas, med gräddtårta och ballonger. När det börjar en ny tjej på dagis som heter Sofie, Kajsa blir utanför när Sofie bara leker med Kajsas bästis Anna. Sofie säger att hon ska ha ett kalas på Burger King och att hon får ha en guldkrona på sig. Kajsa börjar ljuga och säga att hon också ska ha sitt kalas på Burger King, men när hon väl frågar pappa och mamma så säger de nej. Tänk vad alla barnen ska säga på dagis när de får reda på att hennes födelsedagskalas kommer vara i mormors kolonilott!

Den här boken läste jag flera gånger om när jag hade precis lärt mig och läsa. Mamma och pappa fick också läsa den högt flera gånger för mig på kvällarna. Jag kommer ihåg när jag var liten och vi åkte alltid in till Bokia på bokrean och handlade massor med barnböcker, då fick vi välja 3 böcker var  och en som jag valde var den här boken. Födelsedagskalaset har en bra story och väldigt fina illustrationer, jag tycker att det är så fina färger och den tar upp bra saker, såsom utanförhet och att man inte ska ljuga.

Den kom ut 1996 så den finns nog inte kvar i affär men det går ju alltid att fynda den på loppisar eller second-hand.

Jag har kommit fram till att jag älskar barnböcker lika mycket som jag älskar ungdomsböcker, barnet inuti mig kommer nog aldrig växa upp. Jag längtar lite grann tills den dagen då jag får egna barn, då ska vi minsann besöka biblioteket så ofta vi kan och sen ha högläsning!

Titel: Födelsedagskalaset
Författare: Sara Griberg & Jytte Hviid
Antal sidor: 28 sidor